W dniach 17–19 września 2023 r. w Radomiu odbył się I Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji pt. „Założenia nauki o administracji”. Miejscem obrad była aula główna Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Radomskiego. Komitet Naukowy tworzyli: ks. dr hab. prof. ucz. Sławomir Fundowicz, prof. dr hab. Wojciech Góralczyk (ALK), ks. prof. dr hab. Franciszek Longchamps de Bérier (UJ), prof. dr hab. Jerzy Supernat (UWr), prof. dr hab. Marek Szewczyk (UAM), prof. dr hab. Stanisław Wrzosek (KUL), prof. dr hab. Lidia Zacharko (UŚ), prof. dr hab. Marek Zdyb (UMCS), prof. dr hab. Jan Zimmermann (UJ), dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek (UR), dr hab. prof. ucz. Jarosław Dobkowski (UWM), dr hab. prof. ucz. Jan Mariusz Izdebski (KUL), dr hab. prof. ucz. Helena Kisilowska (URad), dr hab. prof. ucz. Jerzy Korczak (UWr), dr hab. prof. ucz. Ewa Olejniczak-Szałowska (UŁ), dr hab. prof. ucz. Joanna Smarż (URad), dr hab. Dawid Sześciło (UW). W skład komitetu organizacyjnego wchodzili natomiast: dr hab. prof. ucz. Joanna Smarż, dr hab. prof. ucz. Mariusz Wieczorek, dr Anna Dąbrowska, dr Piotr Kobylski, dr Katarzyna Mełgieś, dr Paweł Śwital, dr Monika Żuchowska-Grzywacz, mgr Emilia Gulińska oraz mgr Weronika Ścibor.

Patronat honorowy nad konferencją objęli: jego magnificencja rektor Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu prof. dr hab. Sławomir I. Bukowski, minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński, prezydent miasta Radomia Radosław Witkowski, marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, starosta radomski Waldemar Trelka.

Patronat medialny nad konferencją objęli: wydawnictwo Wolters Kluwer, Telewizja Dami, Radio Rekord, portal cozadzień.pl, Tygodnik 7dni.

Partnerami zjazdu byli natomiast: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Trend Glass Sp. z.o.o., hotel Nihil Novi.

Głównym przedmiotem obrad były fundamentalne założenia metodologiczne sprowadzające się do określenia przedmiotu badań, jakim jest administracja publiczna, dookreślenie metodologii nauki administracji oraz umiejscowienie jej w kontekście nauk prawnych, socjologicznych, ekonomicznych, politologicznych, filozoficznych i innych.

Pierwszy dzień zjazdu miał mniej oficjalny charakter. Głównymi punktami były: koncert zespołu Mazowsze oraz przywitanie przybyłych uczestników w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, a następnie zwiedzanie kolekcji jego obrazów oraz kolekcji „Rok polski”.

Oficjalne otwarcie zjazdu nastąpiło w dniu 18 września 2023 r., wówczas głos zabrali: dziekan Wydziału Prawa i Administracji dr hab. Joanna Smarż, prof. URad, prorektor ds. Rozwoju Kadry i Współpracy z Zagranicą dr hab. inż. Waldemar Nowakowski, prof. URad, wiceprezydent miasta Radomia dr Katarzyna Kalinowska. Uczczono także minutą ciszy pamięć śp. prof. dr. hab. Jana Szreniawskiego, który zmarł 1 sierpnia 2023 r.

Następnie wykład inauguracyjny „Profesor prawa a upływ czasu” wygłosił ks. dr hab. Franciszek Longchamps de Bérier. Po wygłoszonym wykładzie odbyła się sesja pierwsza pt. „W poszukiwaniu nauki administracji”, której moderatorem był dr hab. Jerzy Korczak (UWr). Jako pierwszy wygłosił wykład „Status nauki administracji” dr hab. prof. ucz. Jarosław Dobkowski (UWM). Następnie wystąpiła dr hab. prof. ucz. Helena Kisilowska (URad) z referatem „Kierunki rozwoju nauki administracji”. W dalszej kolejności głos zabrali: prof. dr hab. Marek Szewczyk (UAM) – „Kryteria odgraniczenia nauki prawa administracyjnego od nauki administracji”; dr hab. prof. ucz. Piotr Szreniawski (UMCS) – „Administracja publiczna na serio – zarys koncepcji”; dr Jacek Wałdoch (UG) – „Nauczanie nauk administracyjnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego w kontekście zmian w programie studiów”; dr Monika Ziniewicz (UWM) – „Współczesne wyzwania w nauczaniu nauki administracji – balansowanie między teorią a praktyką”. Ostatnim prelegentem podczas tej sesji był dr Aleksander Jakubowski (UW), który wygłosił referat „Programy studiów dla kierunku Administracja w Polsce – stan obecny i postulaty zmian”, po czym nastąpiła dyskusja.

Po sesji pierwszej obrady konferencyjne toczyły się równolegle w dwóch sesjach. Sesji drugiej, zatytułowanej „Nauka administracji w powiązaniu z innymi naukami”, przewodniczył dr hab. prof. ucz. Jarosław Dobkowski (UWM), a jako pierwsza z referatem wystąpiła dr hab. Renata Kusiak-Winter (UWr). Prelegentka przedstawiła związki polityki i prawa jako przedmiotu badań nauki administracji. Następnie referat „Administracja publiczna jako zjawisko kulturowe w dobie globalizacji stosunków społecznych” wygłosił dr hab. Dominik Tyrawa (KUL). W dalszej kolejności głos zabrały: dr Anna Łukaszuk (UR) – „Zarządzanie publiczne, związki nauki administracji z naukami o zarządzaniu – wobec wyzwań współczesności” oraz dr hab. Lucyna Staniszewska (UAM) – „Relacje wewnątrz administracji publicznej na przykładzie współdziałania”. Ostatni referat w tej sesji stanowiło wystąpienie mgr. Grzegorza Majewicza (Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy) pt. „Menedżeryzm w administracji publicznej”.

Moderatorem sesji trzeciej pt. „Nauka administracji w świetle poglądów mistrzów” był ks. prof. dr hab. Franiszek Longschamps de Bérier. Jako pierwszy w tej części obrad wystąpił prof. dr hab. Bronisław Sitek (Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie) z referatem „Ewolucja podziału terytorialnego imperium rzymskiego”. Z kolei „Nauka administracji we Wrocławiu. Tradycja i dorobek wrocławskiej szkoły administratywistycznej” były tematem rozważań dr. hab. prof. ucz. Jerzego Korczaka (UWr). Następnie dr Justyna Mielczarek-Mikołajów (UWr) przedstawiła koncepcje nauki administracji w poglądach polskich uczonych w II poł. XIX w. Kolejny referat – pt. „Paradygmat jakości życia (Quality of Life) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych. Przegląd dorobku prekursora nurtu, prof. Stanisława Kiełczewskiego” – wygłosiła dr Katarzyna B. Wojtkiewicz (Uniwersytet SWPS). Referat „O legalności administracji w ujęciu Franciszka Longchampsa de Bériera na przykładzie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Uwagi wybrane na kanwie »Założeń nauki administracji«” przedstawiła dr Lidia Jaskuła (KUL). Ostatnim prelegentem w tej części był dr Maciej Wojtacki (ASzWoj), który wygłosił referat „Koncepcje uspołecznienia administracji w polskiej myśli polityczno-prawnej w II Rzeczypospolitej”. Po wszystkich wystąpieniach w każdej z dwóch sesji odbyła się dyskusja na tematy poruszane przez mówców.

Tego dnia uczestnicy mieli możliwość wziąć również udział w atrakcjach przygotowanych przez organizatorów. Były to spacer z przewodnikiem po Radomiu oraz wyjście do Muzeum Historii Radomia.

Obrady w ostatnim dniu zjazdu odbywały się w trzech równoległych sesjach. Moderatorem sesji pierwszej pt. „Podstawowe pojęcia w administracji publicznej” był prof. dr hab. Marek Szewczyk (UAM). Jako pierwsza referat „O potrzebie weryfikacji pojęć w naukach administracyjnych” wygłosiła dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek (UR). Następnie dr hab. prof. ucz. Magdalena Małecka-Łyszczek (UEK) oraz dr hab. Dorota Sylwestrzak (UMK) podjęły rozważania dotyczące problematyki ekonomii społecznej na tle siatki pojęciowej nauki administracji. Kolejny referat „Informacja jako przedmiot badań nauki administracji” wygłosił prof. dr hab. Przemysław Szustakiewicz (UŁa). Przedmiotem wystąpienia dr hab. prof. ucz. Joanny Smarż było uznanie administracyjne jako szczególna forma upoważnienia organów administracji. Ostatni referat w tej części wygłosiła Weronika Maria Pazdan (UW) – „Wokół pojęcia odpowiedzialności administracyjnej. Aspekty terminologiczne”. Po wystąpieniach otwarto dyskusję na ich temat.

Obradom w sesji drugiej dotyczącym zagadnień administracyjnoprawnych przewodniczyła dr hab. prof. ucz. Ewa Szewczyk (UZ). Pierwszym mówcą w tej części był dr hab. prof. ucz. Mariusz Szyrski (UKSW) z wykładem „W jaki sposób administracja publiczna reaguje na kryzysy? Formy działania administracji publicznej a rzeczywistość”. Następnie dr hab. prof. ucz. Jarosław Czerw wygłosił referat „Administracja a sztuczna inteligencja”. Kolejny referat „Konflikt interesu publicznego z prywatnym na tle gospodarowania przestrzenią” przedstawiła dr Małgorzata Pracka (URad). Doktor hab. prof. ucz. Agnieszka Żywicka (UJK) podjęła rozważania dotyczące form kooperacji w systemie nadzoru rynku nad bezpieczeństwem produktów. Z kolei przedmiotem wystąpienia dr Moniki Żuchowskiej-Grzywacz (URad) było bezpieczeństwo żywności jako priorytet regulacji administracyjnych. Ostatni referat „Problematyka roszczeń prawnych jednostek samorządu terytorialnego o należne im dochody” wygłosiła mgr Justyna Orlikowska (UMK). Po wystąpieniach otwarto dyskusję na ich temat.

Sesję trzecią pt. „Organizacja administracji publicznej” prowadziła prof. dr hab. Lidia Zacharko (UŚ). Doktor hab. prof. ucz. Leszek Bielecki (UJK) podjął rozważania nt. służby cywilnej jako personalnego narzędzia realizacji założeń nauki administracji w administracji publicznej. Przedmiotem wystąpienia dr. Wojciecha Hrynickiego (UP Słupsk) była kontrola wewnętrzna w administracji rządowej jako spoiwo nauki administracji i prawa administracyjnego. Następnie dr Wojciech Federczyk (UKSW) przedstawił referat „Służba publiczna jako wyznacznik kadr administracji”. W dalszej części głos zabrali: dr hab. prof. ucz. Tomasz Sienkiewicz (KUL) – „Założenia reformy systemu ochrony zabytków w zakresie gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków”, a także dr Piotr Kobylski (URad) – „Miejsce organów administracji skarbowej w systemie organów administracji publicznej”. Ostatnim prelegentem był mgr Adam Ostrowski (APS Słupsk) z referatem „Administracja publiczna – zależności w funkcjonowaniu administracji samorządowej i rządowej”. Po wystąpieniach otwarto dyskusję na ich temat.

Po przerwie kawowej przeprowadzone zostały dwa równoległe panele. Sesję pierwszą „Partycypacja – administrowanie – zarządzanie” moderowały dr hab. Ewa Olejniczak-Szałowska oraz Agata Barczewska-Dziobek. Jako pierwszy referat pt. „Osoba jako podmiot działania administracji” wygłosił ks. dr Wojciech Wojtyła (URad). Następnie dr Ewa Jasiuk (UŁa) podjęła rozważania na temat coachingu w administracji publicznej. Kolejny referat „O tzw. współadministrowaniu” wygłosiła dr Ewelina Gębka (Akademia Nauk Stosowanych im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach). Przedmiotem wystąpienia dr. Pawła Świtala (URad) był „Partycypacyjny model współzarządzania publicznego – administrowanie czy zarządzanie?”. Ostatni referat w tej części wygłosiła mgr Emilia Gulińska (URad) – „Relacje między administracją a obywatelem w świetle aktualnych rozwiązań prawnych”. Po wystąpieniach otwarto dyskusję na ich temat.

Moderatorem sesji drugiej pt. „Kontrola administracji publicznej” był dr hab. Bogusław Ulijasz (UP). Jako pierwszy w tej części obrad wystąpił prof. dr hab. Maciej Rogalski (UŁa) z referatem „Wybrane zagadnienia w zakresie kontroli przestrzegania przepisów prawa przez organy administracji na rynkach regulowanych”. „Ewolucja funkcji kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego w latach 1990–2023. Kierunki zmian” były tematem rozważań dr hab. prof. ucz. Moniki Augustyniak (Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego w Krakowie). Następnie dr Angelika Kurzawa (UŁa) przedstawiła założenia i koncepcje sądowej kontroli działalności administracji publicznej w kontekście spraw regulacyjnych. Kolejny referat wygłosiła dr Iwona Warchoł (URad) – „Założenia kontroli administracji publicznej”. Ostatnim prelegentem w tej części był dr Tomasz Dąbrowski (URad), który wygłosił referat „Nadzór nad działalnością Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska”. Po wystąpieniach odbyła się dyskusja na tematy poruszane przez mówców.

Teksty wszystkich referatów ukażą się w monografii naukowej wydanej w wydawnictwie Wolters Kluwer.